YOGA NIDRA OCH STRESSHANTERING

Känner du dig ofta trött och stressad?
Då är det här en workshop/kurs för dig.
Du kommer att få konkreta och lättillgängliga verktyg för stresshantering som du kan applicera i vardagen och vi kommer att utföra Yoga Nidra (en guidad djupavslappning).
Om du är yogalärare kan du tillgodoräkna dig timmarna som 6 påbyggnadstimmar (RYS 300) och/eller 6 uppdateringstimmar (YACEP).

PLATS:
Studio YogaNu, Landskrona

LÄRARE:
Jennie Wadsten E-RYT 500

PRIS:
700 kr
Early bird-pris till och med 9 april: 600 kr

DATUM:
Lördag 9 maj 2020
11.00-13.30 och 14.30-17.00

ANMÄLAN:
info@studioyoganu.se

Din plats är bekräftad när betalning har kommit oss tillhanda. Enbart intresseanmälan = EJ giltig bokning.
Anmälan är bindande men inte personlig: dvs du kan överlåta din plats till en vän.

FÖR VEM:
Alla är varmt välkomna. Ingen tidigare yogaerfarenhet krävs.
Du behöver inte ens ha på dig yogakläder: ta på dig bekväma kläder som inte sitter åt i midjan (så att du kan andas fritt) och gärna ett par varma sockar och en tröja till avslappningen.

VAD DU FÅR:
Vi inleder förmiddagen med en föreläsning där vi går igenom vad Yoga Nidra är, vad som händer i hjärnan vid stress respektive vid avslappningsövningar både lång- och kortsiktigt och du får konkreta verktyg för vardagen med fokus på stress, immunförsvaret, trötthet och huvudvärk. Vi kommer att ta upp frågeställningar så som: ”Om man inte har så mycket tid men ändå vill få in mer yoga eller meditation i sitt liv – hur kan man tänka och vad “bör” man prioritera?”
Därefter blir du guidad genom en Yoga Nidra (30 minuter lång).
Efter lunch inleder vi men en Yoga Nidra, och fortsätter sen med en föreläsning.

OM YOGA NIDRA:
Yoga Nidra är en guidad djupavslappning och meditationsteknik. Du ligger nedbäddad i savasana (viloposition på rygg), lite som en kamouflerad tupplur 🙂 men du blir under hela sessionen systematiskt guidad genom olika faser: kroppsscanning, fokusering på andning osv.
Nidra betyder sömn på sanskrit, och Yoga Nidra kallas ofta den sömnlösa sömnen, eftersom vi tas in i ett tillstånd mellan vakenhet och sömn där både kroppen och hjärnan går in i en djup avslappning och återhämtning.

”Det avslappnade tillstånd som upplevs under Yoga Nidra förekommer mellan vårt dagliga/aktiva tillstånd och det sovande tillståndet och har fått den vetenskapliga beteckningen alfa-tillstånd. (Eller alfa-theta, beroende på utövandet). Beteckningen syftar till att hjärnvågornas frekvens i detta tillstånd befinner sig inom intervallet för alfavågor (respektive alfa-theta). Studier har visat att utövande av Yoga Nidra höjer dopaminhalten i kroppen. Dopamin är en signalsubstans som bland annat styr hjärnans belöningssystem. Forskning visar även att personer som regelbundet tränar Yoga Nidra har en lägre stressnivå. Denna reducering i stressnivå beror (bland annat) på minskad aktivitet i det sympatiska nervsystemet, och ger en effektivare återhämtning än t.ex. en tupplur.”

Källa: Wikipedia, kommentarer inom parentes av Jennie Wadsten

OM LÄRAREN:
JENNIE WADSTEN
Jennie kom i kontakt med yogan för drygt 20 år sen, när hon jobbade som ekonom, och sadlade efter några år om till yogalärare. Sen 15 år tillbaka jobbar hon heltid med yoga, främst internationellt, och har med tiden betat av en hel drös med utbildningar, inom tex. anusarayoga, ashtanga vinyasa, viryayoga, vinyasa flow, yinyoga, meditation, pranayama, ayurvedisk yogamassage, näringslära och anatomi. Hon bor i Goa, Indien men besöker Sverige några månader per år.
Genom åren har hon studerat för många fantastiska lärare, däribland Josephine Selander, Julie Martin, Josefin Wikström, Melanie Cooper, Stu Girling och Paul Grilley.
Jennie undervisar även på yogalärarutbildningar, både i Sverige och utomlands, och är omtyckt för sin förmåga att med värme lyfta fram varje individs personlighet och potential.
Hon är E-RYT 500.
Läs mer om Jennie här

Varmt välkommen!